Neexistuje recept na to, jak sehnat nejlepšího zaměstnance. Takového, který vám bude věrný několik let, nebude dělat nikomu problémy, bude v práci spokojený a bude pracovat na maximum. Věnovat dostatek času výběru toho pravého je základ a firmě se vyplatí nespěchat. Jenže na co se při výběru soustředit?
Kritérií, podle kterých se správný personalista rozhoduje, je obrovské množství. Rozhodně by se nevešly do jediného článku. Několik dobrých a jednoduchých rad ovšem zmíníme. Pro začátek je nutné všímat si všeho, co kandidát či nový zaměstnanec udělá. V jakém oblečení přijde na pohovor, přijde-li včas či ještě o něco dřív, jak bude odpovídat na otázky a reagovat. Umíte si uchazečovo oblečení, dochvilnost či jeho reakce představit i ve fungování své firmy?
Tak jako tak, většina kandidátů bude průměrná. Pár kandidátů bude nějakým způsobem vynikat a na vás je zvážit, zda někoho výjimečného do svého týmu chcete. Bude dobře spolupracovat se zbytkem firmy, hodí se do vašeho kolektivu? Pokud máte tým pracovníků složený z průměrných lidí, nemusí nový zaměstnanec zapadnout a mohou vám kvůli němu začít odcházet i osvědčení dlouholetí zaměstnanci. Proto je vhodné raději vybírat podle toho, jak moc se kandidát hodí do vašeho týmu.
Důležitým kritériem výběru je uchazečova motivace. Věnujte jí dostatečnou analýzu. Pokud najmete zaměstnance, který u vás bude pracovat kvůli dobrému finančnímu ohodnocení, může se brzy stát, že najde lukrativnější nabídku a odejde vám. Ideální motivací uchazeče je nadšení, vidění smyslu či radost z oboru či agendy, ve které bude pracovat.
Pokud najmete špatného zaměstnance, projeví se to už během jeho prvních hodin v práci. Pokud zjistíte, že je hned po prvním dnu v konfliktu s vašimi ostatními zaměstnanci, je čas začít ihned jednat. Také může být od první chvíle v práci naštvaný, unavený či nesoustředěný. Pokud jste udělali vše pro to, aby získal dobré zaučení a někdo se mu od začátku věnoval, a nový zaměstnanec vypadá nespokojeně, je nejlepší dát ruce pryč a vyhodit zaměstnance dřív, než stihne svou nepozorností či vytvářením mezilidských konfliktů napáchat nějakou škodu.